Pengoperasian Semula Perkhidmatan KTMB Gemas-Gua Musang dan Kemubu–Krai dan Pembukaan Penuh Ipoh–Padang Besar dan Seremban–Gemas
Pengoperasian Semula Perkhidmatan KTMB Gemas-Gua Musang dan
Kemubu–Krai dan Pembukaan Penuh Ipoh–Padang Besar dan
Seremban–Gemas
26 Jun, 2015 – Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengambil maklum
kenyataan media daripada KTMB baru-baru ini mengenai pengoperasian semula
perkhidmatan keretapi antara Gemas-Gua Musang serta Kemubu-Krai serta pembukaan
landasan Ipoh-Padang Besar dan Seremban-Gemas.
Walaupun cadangan KTMB untuk memulakan perkhidmatan tersebut menjelang perayaan
Hari Raya Aidilfitri dialu-alukan oleh SPAD, namun faktor keselamatan penumpang tidak
boleh diabaikan.
Perkhidmatan KTMB Gemas-Gua Musang dan Kemubu-Krai
KTMB telah membentangkan kepada SPAD pada 25 Mei 2015 mengenai cadangan kerja
baikpulih landasan di antara Gemas-Gua Musang serta Kemubu-Krai untuk mengembalikan
keadaan landasan kepada tahap yang selamat bagi penggunaan dan operasi keretapi
Sejurus itu KTMB merancang untuk memulakan operasi secara separa bagi laluan yang
kritikal di jajaran Pantai Timur sebelum kerja-kerja keseluruhan pembaharuan landasan
siap, dengan jaminan bahawa langkah-langkah kawalan yang ketat akan diutamakan.
Ini
merangkumi kerja-kerja seperti pelebaran semula longkang, pengukuhan struktur landasan
dan cerun, selipar kayu dan klip landasan yang baru.
Manakala kerja-kerja pembaikan secara keseluruhannya di sepanjang koridor yang terjejas
teruk akibat banjir akan dijalankan oleh kontraktor yang dilantik Kementerian
Pengangkutan Malaysia dan dijangka akan siap sepenuhnya pada tahun 2017.
Bagi memastikan langkah-langkah kawalan serta persediaan untuk operasi secara separa
dibuat dengan rapi, KTMB perlu mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan SPAD
sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.
Dengan itu KTMB telah diarahkan oleh SPAD untuk mengemukakan semula permohonan
tersebut setelah kerja-kerja pemulihan dilaksanakan berserta dokumen sokongan dan
pengesahan perunding bebas bahawa keadaan landasan telah diperiksa dan selamat untuk
pembukaan semula.
Untuk pembukaan semula landasan Pantai Timur, SPAD sedang bekerjasama dengan KTMB
bagi memastikan tahap keselamatan dan keselesaan penumpang terjamin. Di masa yang
sama keputusan pembukaan mestilah telus supaya penumpang dapat menggunakan
perkhidmatan keretapi dengan penuh yakin.
Memandangkan jajaran di Pantai Timur telah teruk dilanda banjir pada akhir tahun lepas,
keadaan landasan, cerun dan stesen terlibat adalah tidak selamat digunakan. Lebih-lebih
lagi dimana selipar kayu digunakan. SPAD telah menjalankan pemeriksaan landasan bagi
mengenalpasti tahap keselamatan jajaran Pantai Timur.
Antara isu-isu yang
dititikberatkan oleh SPAD adalah faktor keselamatan landasan, semboyan, stok kereta,
kemudahan-kemudahan di stesen dan keselesaan.
SPAD ingin menegaskan di sini bahawa pembukaan jajaran Pantai Timur akan diputuskan
setelah dokumentasi serta pengesahan perunding bebas dikemukakan dan diterima oleh
SPAD.
Laporan tersebut hanya boleh dikemukakan kepada SPAD selepas kerja-kerja
pemulihan selesai. Buat masa ini KTMB masih belum mengesahkan bahawa kerja-kerja
pemulihan telah selesai. Pengesahan tersebut adalah kritikal kerana ia akan mengesahkan
yang jajaran adalah selamat untuk operasi.
Perkhidmatan Ipoh-Padang Besar dan Seremban Gemas
SPAD juga mengambil maklum bahawa KTMB juga telah mengemukakan cadangan
pengoperasian sektor Ipoh-Padang Besar dan Seremban-Gemas yang telah siap. SPAD
sedang bekerjasama dengan KTMB di dalam memastikan tahap keselamatan dan
keselesaan terjamin secara telus bagi memberikan keyakinan kepada penumpang.
Sejurus itu, SPAD telah memeriksa landasan Ipoh-Padang Besar dan Seremban-Gemas bagi
mengenalpasti tahap keselamatan dan keselesaan bagi jajaran-jajaran tersebut; ini
termasuk aspek keadaan landasan, semboyan, stok kereta, kemudahan-kemudahan di
stesen.
Setakat hari ini, KTMB telah mengemukakan dokumentasi bagi pembukaan penuh sektor
Ipoh-Padang Besar dan Seremban-Gemas kepada SPAD pada 22 Jun 2015.
Walaupun sektor Ipoh-Padang Besar dan Seremban-Gemas telah siap untuk pembukaan
penuh, berdasarkan pemantauan SPAD, set keretapi baru masih belum memenuhi syaratsyarat
yang telah ditentukan.
SPAD dengan itu mengesyorkan kepada KTMB supaya
menggunakan keretapi ETS yang sedia ada bagi operasi tersebut.
Keputusan muktamad akan ditentukan SPAD
Oleh itu, keputusan muktamad bagi pembukaan landasan dan perkhidmatan keretapi di
sektor-sektor tersebut akan ditentukan oleh SPAD setelah KTMB memenuhi kesemua
keperluan mandatori yang merangkumi syarat operasi dan keselamatan. Sebagai operator
yang dilesenkan oleh SPAD, KTMB akan dipertanggungjawabkan sepenuhnya terhadap
aspek-aspek keselamatan, penyelenggaraan dan operasi tren.
Comments
Post a Comment